Pagini

duminică, 14 decembrie 2014

Geminide 2014

Interesant este ca iesisem la observatii cu alte ganduri/planuri. Ceata densa ne-a tot gonit spre nord. Ne-am oprit putin la Potigrafu la o benzinarie si de acolo ne-am despartit: o parte a ramas in speranta unor ferestre in ceata iar eu si Ivo ne-am indreptat impreuna cu Radu spre Valenii de Munte. Ajunsi acolo am avut motive multiple sa ne bucuram: era senin pe tot cerul (eram practic desupra cetei), nu a fost foarte frig si vizita Observatorului. Arata uimitor interiorul, plin de echipament!
Dar ne-am revenit repede si am inceput serii de fotografii spre sud cu obiectivul de kit (18 - 55 @ 18mm). Camp maxim, diafragma 4, 20 secunde expunere, ISO 1600, intervalometru s.a.m.d. Cu ideea unui time lapse si, poate, cu imaginile a 2-3 meteori. Doar am supravegheat din cand in cand sa mearga OK caci activitatea principala a devenit admirarea geminidelor. Un spectacol extrem de frumos. Multi meteori, stralucitori, cu putine intervale fara si cam pe toate directiile. Sintetizand seria aceea am compus o fotografie cu 10 meteori.


Prin telescopul lui Ivo ne-am uitat la cateva deepsky, la Luna si la Jupiter dar ne tot intorceam la Geminide. Caci ceea ce vedeam a ramas memorabil. Dupa ceva timp Luna s-a ridicat pe cer suparator de aproape de zona pe care o fotografiam si de aceea am mutat spre vest. Am incadrat special si acel copac in campul fotografiat caci mi-a placut mult cum arata. Aici am lasat pana in ultimul moment inainte sa ne intoarcem in Bucuresti dar a meritat. In seria aceasta, mult mai lunga, am 16 meteori (Geminide, bineinteles). Foarte rodnic dar mi-a creat "probleme" la fotografia compusa unde am fost nevoit sa renunt la doi dintre ei (aflati foarte in margine) caci campul din imaginea de referinta nu-i cuprindea. Foarte interesant a fost faptul ca s-a depus nici un pic de roua! Am controlat periodic si a fost singura sursa de stress din noaptea aia. 14 meteori din 16 este excelent pentru o singura imagine.


Dar adevarata munca a fost cand am prelucrat materialul obtinut in cateva ore. Cel putin o zi mi-a luat sa vizionez cu atentie toate pozele in cautarea de meteori si sa obtin fotografiile compuse. Nu mai lucrasem la o asemenea scara si m-am lovit de mai multe probleme. Alegerea fotografiei de background de exemplu. Cu 10 -15 ferestre deschise, fiecare cu un meteor in ea si compararea intre ele. Sau faptul ca fondul cerului diferea de o fotografie la alta, era fie mai inchis sau mai deschis dar existau si diferente vizibile de culoare. Pana si pozitia meteorilor era o mica problema in sine si am lucrat cu o lista a lor.
Fotografiile compuse au fost doar inceputul caci am trecut apoi la realizarea filmului. Parea simplu, adunam pozele in programul de editare, faceam cateva ajustari si gata! Realitatea a fost cruda cu mine: pe prima secventa, de numai 7,5 secunde, nu am reusit sa vad nici un meteor. Schimbare in modul de abordare: stop cadru pe imaginile cu meteori si zoom pe zona care il contine. Inapoi la lista si alte zeci de ore de "truda". Dar zic ca rezultatul este foarte bun.


Nu am fost multumit de calitatea filmului si de aceea mi-am facut cont pe Vimeo in speranta ca acolo va fi mai bine. Mult prea putin dar mi-am dat seama ca vina era si a mea. Alta munca, de cercetare sa vad cum sa obtin imbunatatiri. Alte ore de randare a filmului. Multe ore caci am avut mai multe incercari mai mult sau mai putin reusite. Asta este, cat traim tot invatam lucruri noi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu